Io sono l'amore er en film fra 2009 optaget over en periode på 11 år, instrueret af Luca Guadagnino. Filmen vises søndag d.3. marts 2013 klokken 19.00.
Hvem er Emma?
Hvad sker der, når man trækker essensen ud af naturen? I madlavning
er der noget der dør og noget andet intensiveres. I Io Sono L’Amore følger vi
russiske Emma, der har giftet sig ind i en traditionsbunden milanesisk
rigmandsfamilie. Emma har tilpasset sig familiens kultur til en sådan perfektion, at
hun næsten har glemt sit rigtige russiske navn.
Filmen er sat ved årtusindskiftet
i Milano og er en tragisk kærlighedshistorie, der stumt
beskriver det indestængte, emotionelle klima den stramme familiestruktur
skaber. Forretterne er kolde og velanrettede, rummene er overdimensionerede og
luksuriøse. Emmas store omvæltning
begynder, da hun finder ud af at hendes datter, Elisabetta, har
forelsket sig i en kvinde. Hun sympatiserer instinktivt og lidenskabeligt med datteren,
der under filmen bliver kunststuderende i London.
Elisabettas personlige forandring
signaleres indirekte ved en familiemiddag, hvor traditionen er, at hun
præsenterer familiens overhoved farfaren Edouardo med en ny tegning. Dette år
giver hun ham et
indrammet fotografi, fordi det er
den kunstform, der interesserer hende
mest i disse dage. Denne ændring mishager den gamle mand, og Emma udglatter
den potentielle scene, der alligevel skaber tydelig ubehag hos resten af
familien.
Da Emma samme aften
møder sin ældste søns ven, kokken Antonio, opstår en usynlig, men intens
tiltrækning mellem dem. Antonio introducerer Emma for sit tilholdssted i
San Remo, beliggende i en åndeløs smuk og vild natur. Der` påbegyndes en
affære, Emma tilsyneladende står magtesløs overfor, gennem en spirende åbenhed for
at lade sig elske.
Som en sidste
bemærkning til Io sono l’amore, er der undervejs et klip fra den
amerikanske film Philadelphia, fra
1993 med Tom Hanks og Denzel Washington i hovedrollerne, hvor en hiv-smittet
homoseksuel advokat tager kampen op mod en diskriminerende fyring. Philadelphia
var en af de første mainstream Hollywood-film, der anerkendte eksistensen
af Aids.
(Gen)skabes Emma gennem sit opgør med familien og/eller
ud fra den essens og natur hun nu har – eller er den rigtige Emma den hengivne, dedikerede mor og kone i et ægteskab i
krise?
Tekst: Gitte Kjær
Forelæser på aftenen annonceres